فروشگاه سایه روشن

آموزش آنلاین نقاشی با آبرنگ

آبرنگ از جمله تکنیک های بسیار جذاب در هنر نقاشی است که شما می توانید حتی با آموزش آنلاین آبرنگ بهترین طرح ها و نقل را نقاشی کنید. تنها شرط اساسی موفقیت در نقاشی با آبرنگ تلاش فراوان، به همراه بکارگیری از قوه خلاقیت نقاش است. نقاشی با آبرنگ را میتوانید در سطوح مختلف به زبان ساده و از طریق فیلم آموزش آبرنگ در این مقاله یاد بگیرید. ما در اینجا سعی داریم تا شما را با روشهای مختلف نقاشی با آبرنگ و آموزش انواع تکنیک های آبرنگ و انواع ابزار و لوازم مورد نیاز کار با آبرنگ آشنا کنیم.

هنرمندان در ترسیم هنر خود بر اساس آثاری که برجای می گذارند به دو دسته عینی گرا و ذهنی گرا تقسیم می شوند.

هنرمندان عینی گرا هر آنچه که با چشمان خود می بینند و درک می‌کنند را ترسیم می نمایند. هنرمندان ذهنی گرا با بهره گرفتن از قوه تخیل و برداشت خود از محیط و پیرامون به ترسیم آثار هنری می‌پردازند. از ویژگی‌های خاص نقاشی با آبرنگ این است که پاسخگوی نیازهای هر دو دسته از هنرمندان می باشد.

علاوه بر این کودکان هم با آبرنگ به راحتی قادر به برقراری ارتباط هستند و نوع متفاوت به دست آوردن رنگ و خلق رنگهای متنوع بر روی صفحه کاغذ باعث شده است تا جذابیت آبرنگ برای کودکان بسیار بیشتر از سایر ابزار نقاشی باشد.

برای نقاشی با آبرنگ در ابتدا به معرفی ابزار مورد نیاز در نقاشی با آبرنگ می پردازیم و سپس نکات کاربردی و تکنیک و آموزش آبرنگ را آموزش می دهیم.

ابزار مورد نیاز در نقاشی با آبرنگ

  • کاغذ آبرنگ
  • قلمو
  • رنگ
  • پالت
  • شاسی
  • چسب میسکیت

کاغذ:

انتخاب کاغذ درست، یکی از ویژگی‌های اصلی نقاشان حرفه ای آبرنگ است. چرا که کاغذ آبرنگ اگر نازک باشد با رسم به وسیله آبرنگ حالت موجدار پیدا می کند. کاغذهای کمتر از ۳۶۵ گرم را نیز قبل از استفاده و کار با آبرنگ باید بکشید تا خمیده نشود.

هر چه میزان رنگ مورد استفاده در نقاشی با آبرنگ زیادتر باشد؛ باید کاغذ مورد استفاده هم ضخیم تر باشد تا با رنگ کردن آسیب نبیند. کاغذها برای نقاشی با آبرنگ در دو نوع تک و و دفتری وجود دارد؛ که اگر شما جزء مبتدیان نقاشی با آبرنگ هستید استفاده از کاغذهای دفتری را بیشتر توصیه می‌کنیم. چرا که دیگر به تخته شاسی نیازی ندارید.

کاغذهای مخصوص آبرنگ در انواع مختلف بافت صاف، کلد پرس، هات پرس، بافت درشت دارند. کاغذهای نرم بدون بافت هستند و برای مبتدیان نقاشی با آبرنگ بسیار گزینه مناسبی می باشند چرا که سرعت خشک شدن در این کاغذها پایین‌تر است و نقاشان می‌توانند به راحتی طرح های مورد علاقه خود را نقاشی کند.

کاغذ هرچقدر نرم تر باشد رنگ آن تیره تر می شود و برای رسم جزئیات بسیار مناسب هستند.

کاغذهای کلد پرس دارای بافت متوسط هستند و بعد از پیشرفت های ابتدایی که در نقاشی با آبرنگ به دست آوردید می توانید از این کاغذها کمک زیادی بگیرید.

کاغذهای با بافت صاف فشرده هستند و با فشار گرم تهیه شده اند؛ این کاغذ ها بسیار مناسب طراحی با ظرافت های بالا هستند.

کاغذهای با بافت درشت برای نشان دادن محوشدگی در کار بسیار مناسب اند و به دلیل جذب سریع آب و رنگ در این کاغذها به نقاش حرفه ای توصیه می شود تا از این نوع کاغذ استفاده نمایند. کاغذ های مخصوص نقاشی با آبرنگ در برندهای مختلف در بازار موجود هستند از جمله مهم ترین و با کیفیت ترین برندها: اشتنباخ، فابریانو و کانسون است.

کاغذ-آبرنگ

قلمو:

هر چه میزان تجهیزات شما در نقاشی با آبرنگ بیشتر باشد کسب مهارت شما نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود. قلمو های مختلفی در انواع برند و سایز ها برای کار با آبرنگ وجود دارند. هرچه نقاشی شما کوچکتر باشد باید از قلمو ی سایز های کوچکتر ازسه صفر تا ۶ استفاده کنید و به همین میزان هرچه در سطوح بیشتری نیاز به رنگ آمیزی داشته باشید باید سایز قلم های بزرگتری را انتخاب نمایید. اجزاء قلمو شامل مو، پایه و دسته چوبی هستند که در سه نوع گرد، تخت و بادبزنی در بازار موجود می باشند.

قلمو های گرد مخصوص نقاشی و رسم خطوط بسیار باریک و ظریف می باشند که نقاط و خطوط ظریف را با دقت بالایی رسم می‌نمایند.

برای ایجاد لایه های تخت و خطوط صاف نیازمند به قلموهای تخت هستید که البته استفاده و کار با قلمو های تخت مناسب افراد حرفه‌ای تر میباشد.

قلموی بادبزنی برای ایجاد بافت های متفاوت و نقاشی درختان بسیار مناسب است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به این مقاله مراجعه نمایید.

آبرنگ:

اصلی و اساسی ترین ابزار جهت نقاشی است در سه نوع خشک، مرطوب و مایع در بازار موجود است. آبرنگ های خشک به صورت قرصی و بلوکی، آبرنگهای مرطوب به صورت تیوپی و رنگ های مایع به صورت جوهری در بازار موجود هستند. البته کیفیت در این مسئله نیز بسیار مهم است زیرا علاوه بر اینکه سبب بالا بردن سطح کیفی اثر هنری شما میشود؛ باعث ماندگاری و کمرنگ نشدن کار شما می گردد.

برای اطمینان از کیفیت برندی که انتخاب می کنید می توانید در ابتدا رنگ را آزمایش کنید. از نشانه های رنگ مرغوب و با کیفیت، سرعت آنها در خشک شدن است؛  وقتی رنگها سریع خشک می‌شوند برای ترکیب رنگ و پخش رنگ زمان کوتاهی در اختیار نقاش است و سرعت عمل نقاش در اجرای طرح بسیار مهم است. رنگهای آبرنگ بعد از خشک شدن دارای شفافیت زیادی هستند و نور را جذب نمی کنند؛ لذا باید به این نکته توجه داشته باشید.

آبرنگ

پالت:

بستری برای ترکیب بین رنگ های مختلف و خلق رنگ های جذاب و شگفت انگیزاست که مورد نیاز هر هنرمندی است. پالت ها قابلیت نگهداری آب را دارند و در سه نوع فلزی، سرامیکی و پلاستیکی در بازار موجودند.

پالت فلزی عمر طولانی دارد و به صورت نشکن است. پالت های سرامیکی احتمال شکسته شدن در آنها وجود دارد و عمر کمتری نسبت به پالت فلزی دارد اما رنگ ها در پالت سرامیکی به راحتی پاک میشود. پالت پلاستیکی عمر زیادی دارد و رنگ‌ها نیز در آن به راحتی پاک می شود. مزیت دیگری که پالت پلاستیکی دارد وزن کم و سبکی آن است که در حین کار شما را اذیت  نمی‌کند.

پالت نقاشی

چسب میسکیت:

برای پوشاندن مناطقی از نقاشی با آبرنگ استفاده می شود که می خواهید سفید بماند. بهتر است چسب میسکیت را در ابتدا امتحان کنید تا مطمئن شوید اثر چسب روی کاغذ نمی ماند و به راحتی از سطح کاغذ جدا می‌شود.

چسب میسکیت

حوله کاغذی:

از دیگر ابزاری است که به شما کمک می کند تا در نقاشی با آبرنگ به راحتی بتوانید طرح‌های موردنظر خود را پیاده نمایید. حوله کاغذی به عنوان پاک کن بسیار خوبی برای نقاشی با آبرنگ استفاده می شود و می توانید از این طریق لایه های جزئیات را به صورت تدریجی به اثر هنری خود اضافه کنید و اشتباهاتی را که احیاناً رخ می‌دهد را اصلاح نمایید. علاوه بر این از حوله کاغذی می‌توانید برای استفاده در جهت دادن به رنگها استفاده کنید.

حوله کاغذی

انواع تکنیک نقاشی با آبرنگ:

  • تکنیک خیس در خیس
  • تکنیک قلموی خشک
  • تکنیک پاشیدن  رنگ
  • تکنیک پاشیدن نمک
  • تکنیک خراشیدن رنگ
  • تکنیک مداد شمعی

تکنیک خیس در خیس:

در این تکنیک تمام رنگها و مدیوم ها بر یک ساپورت خیس کار می‌شود و قلمو خیس را بر روی قسمتی از نقاشی می کشیم و سپس رنگ را به آن اضافه می کنیم. این متد بعنوان تکنیک چالش برانگیزی شناخته میشود چرا که نتایج غیرقابل پیش بینی دارد. نتایج حاصل از تکنیک خیس در خیس وابسته به وزن و بافت کاغذ و مقدار آب است. جنس و کیفیت و ضخامت رنگ در این تکنیک بسیار حائز اهمیت است. شما می توانید در تکنیک خیس در خیس افکت های زیبا و جذابی را با ترکیب انواع رنگ ها به دست بیاورید اما توجه به این نکته بسیار مهم است که کنترل این روش کار مشکلی است. لذا اگر مبتدی هستید این روش را به شما توصیه نمی کنیم.

راه حل بالا بردن کیفیت اثر در تکنیک خیس در خیس:

نکات مهمی که شما را در ارائه اثر هنری با کیفیت‌تر بسیار کمک می‌کند:

1. کاغذهای پرس گرم دیرتر و کمتر آب را به خود جذب می کند.  کاغذهای پرس سرد بافت زبرتر و جذب بالاتری از آب را دارند به همین دلیل بسیار مناسب تر هستند.

2.در تکنیک خیس در خیس تجربه در انتخاب زمان مناسب بسیار مهم است. اگر سطح کار شما که حالت خیس دارد به صورت درخشان باشد به این معنی است که آب آن کاملا جذب نشده است لذا اگر طرحی را نقاشی بنمایید رنگ در سطح وسیعی از آن پخش می‌شود و ترکیب شکل ها از آنچه مورد نظر شما است بهم خورده به نظر می رسد.برای تشخیص درست، کار باید از حالت براقی خارج شود و تا قبل از این که به صورت کامل خشک شود نقاشی شما بر روی آن اجرا گردد

۳. استفاده از قلمو تشنه به معنی تصحیح اشتباهات است که تا زمانی که سطح کار شما به صورت خیس است قلم مرطوب را می‌توانید به سطح کار بکشید و این کار با جذب حجم زیاد آبی که بر روی سطح کار شما قرار دارد به لطافت اثر هنری شما و اصلاح اشتباهات آن کمک می‌کند. در حین خرید رنگ های مناسب نقاشی کاغذ با آبرنگ به عبارتstaining یعنی غیر قابل پاک شدن یاnon-staining قابل پاک شدن توجه نمایید.

۴. از سشوار میتوانید به عنوان ابزاری کارآمد در این تکنیک استفاده کنید سشوار به شما کمک می کند تا سطح کارتان به زودی خشک شود و این کار سبب می‌شود تا در طی زمانی که برای خشک شدن کار وقت می گذارید گرد و غبار بر روی سطح کار شما ننشیند و رنگ کار شما به صورت ثابت در بیاید. علاوه بر این شما می‌توانید با کنترل کردن نحوه میزان مرزهای بین بعضی از رنگها را به صورت محو در بیاورید و تنالیته های بسیار زیبایی را ایجاد نمایید.

تکنیک قلموی خشک:

این تکنیک بهتر است بر روی کاغذ خشک که درصد زبری بالایی دارد انجام شود. در این تکنیک قلمو را به میزان کمی مرطوب می کنیم و سپس با رنگ نقاشی می نماییم.

تکنیک پاشیدن  رنگ:

این تکنیک با قلموی آغشته به رنگ انجام می‌شود و به صورت نامتوازن رنگ را در سطح کار می پاشید.

تکنیک پاشیدن نمک:

در این تکنیک نمک را بر روی سطح خیس کار می پاشید و با این کار لکه های سفیدی در سطح کار ایجاد می شود که موجب زیباتر شدن کار شما می گردد.

تکنیک خراشیدن رنگ:

در این تکنیک بر روی سطح خیس کاغذ سطحی از کار را می خراشید تا جذب رنگ بالا رفته و رنگدانه ها به خوبی در سطح کار ایجاد شوند.

تکنیک خراشیدن در آبرنگ

تکنیک مداد شمعی:

قسمت هایی که نباید توسط آبرنگ رنگ آمیزی شود را با مداد شمعی رنگ می‌کنیم. پس از رنگ کردن توسط مداد شمعی دیگر رنگ های آبرنگ بر روی سطح کار شما اثری نخواهند داشت.

شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی سایه روشن مجموعه کاملی از لوازم مورد نیاز نقاشی با آبرنگ با انواع برند و قیمت ها ر ا ببینید و مقایسه نمایید و بهترین ابزار مورد نیازتان را خریداری نمایید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب سایه روشن برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام فروشگاه سایه روشن و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به گروه سایه روشن تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.