فروشگاه سایه روشن

هر آنچه باید درباره سیاه قلم بدانیم

هر آنچه باید درباره سیاه قلم بدانیم

هر آنچه باید درباره سیاه قلم بدانیم.

هنر نعمت خاص و نگاه ویژه پروردگار به بشریت است که انسان می‌تواند به واسطه آن غم ها و شادی ها، اشک و لبخند ها، عشق و نفرت را به زیباترین وجه ممکن به نمایش بگذارد.دنیای هنر دنیای بسیار شگفت انگیز و بزرگی است و نقاشی بخشی از این دریای زیبا و بیکران است که شامل حوزه وسیعی از تکنیک‌های مختلف در هنرهای بصری می باشد و زیر مجموعه های زیادی دارد.

سیاه قلم یکی از جذاب‌ترین و دلنشین ترین شاخه های این هنر زیبا است. سیاه قلم را می توان یک عامل آشتی بین عامه مردم باهنر نیز نامید؛ چرا که سیاه قلم به عنوان اثر هنری ای که مورد پسند و سلیقه مردم عادی قرار گرفته است وارد خانه‌های آنان شده و از همین رو بازار کار سیاه قلم نسبت به بسیاری از رشته‌های هنری بسیار گرم و خوب تر است.
سیاه قلم توانسته علاوه بر فراگیر تر کردن هنر در بین مردم به کارآفرینی هنرمندان نیز کمک زیادی کند. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با آنچه باید درباره سیاه قلم بدانید تا یک حرفه درآمدزا را شروع کنید در اختیار شما قرار دهیم پس تا آخر ما را همراهی کنید.

سیاه قلم چیست؟

در ابتدا لازم است برای دوستانی که آشنایی با سیاه قلم ندارند، توضیحی مختصر و گویا درباره این هنر بدهیم و از چند زاویه به بیان آن بپردازیم تا با نگاهی حرفه ای تر به شناخت و انتخاب این مسیر زیبا بپردازند.

سیاه قلم یکی از تکنیک های جذاب در حوزه طراحی و نقاشی است. به دلیل سبک خاص به کار رفته در سیاه قلم که توانسته در این دنیای هزار و یک رنگ تنها و تنها از طریق طیف رنگی سیاه تا سفید به خلق آثاری پر از احساس، طبیعی و جذاب بپردازدمورد توجه قشر زیادی از مردم قرار گرفته است.

سیاه قلم توانسته است به بالا رفتن قدرت تمرکز و همچنین مهارت های اجرایی هنرمند کمک فوق‌العاده‌ای بکند و از این طریق بیننده را از دنیای عکس و تصویر به نقاشی و قدرت خارق العاده دستان یک هنرمند منتقل کند. اگر از نگاه کتاب لغت دهخدا به این هنر نگاه بیندازیم می‌بینیم که دهخدا سیاه‌قلم را “نوعی از تصویر می داند که به سیاهی کشند و هیچ رنگ آمیزی نداشته باشد” می‌داند.

سیاه قلم چیست؟
یک نقاشی با سیاه قلم

در سیاه قلم ها به شکل خاص از ابزار و متریال مناسب جهت طراحی مثل زغال یا مداد زغالی و کنته استفاده می‌شود که در ادامه مقاله به طور مفصل در مورد ابزار و وسایل مورد نیاز یک هنرمند سیاه قلم کار به شما توضیح میدهیم. سیاه قلم عمدتاً در طراحی چهره و منظره مورد استفاده قرار می گیرد و با اثر گذاشتن مدادسیاه یا زغال بر روی کاغذ یا مقوا و استفاده از تکنیک های زغال، مداد کنته و مداد کربنی و ایجاد سایه های تیره و روشن و سایر تکنیک های ایجاد می‌شود. در اینجا شاید بد نباشد تا بیشتر با تکنیک های سیاه قلم آشنا شویم.

تکنیک های سیاه قلم:

۱. هاشورزدن یکی از تکنیک های اولیه برای سیاه قلم است که با کشیدن خطوط نازک و تیره ای که به موازات هم رسم می شوند ایجاد می‌شود و سبب تشکیل مقدمات اولیه برای نقاشی سیاه قلم است. وقتی که این کار هاشور زدن را به وسیله ذغال انجام دهید بافتی نرم و تیره به دست می‌آید که سبب بالا رفتن جذابیت کار شما می گردد.

هاشور زدن

۲. پاک‌کن زنی این تکنیک یکی از اساسی ترین ها در نقاشی و طراحی سیاه قلم است که باعث طبیعی و جذاب تر جلوه دادن اثر هنری شما می شود. این تکنیک که کاربرد ترسیمی دارد -یعنی برخلاف آنچه از پاک کن در ذهن های ما وجود دارد برای تصحیح خطا از پاک کن استفاده نمی‌شود بلکه جهت ترسیم نور و خلق قسمتهای روشن تار مو و غیره از آن کمک می‌گیریم- غالباً با یک پاک کن خمیری که نرم و قابل انعطاف پذیری است انجام می شود؛ چون می توانیم به هر شکل و بافتی که مورد نظرمان باشد در بیاوریم علاوه بر این، پاک کن فرچه دار و اتودی نیز بسیار پرکاربرد هستند که در ادامه مقاله درمورد آنها توضیح خواهیم داد.

پاک کن زنی

۳. محو کن ها از اختراعات بسیار جذاب و دیدنی در هنر نقاشی و طراحی هستند. محو کن حاصل به هم فشرده شدن چندین لایه از مقواهای مرغوب است که با کشیدن بر روی سطوح مختلف می‌تواند بین نواحی تاریک تر و روشن تر حالت صیقلی ایجاد کند و با محو کردن فاصله های بین رنگها به آنها ویژگی طبیعی و واقعی بودن را هدیه می دهدو می توانیم سایه روشن هایی باورنکردنی را خلق کنیم.

محو کن

۴. سایش از آخرین تکنیک های سیاه قلم است و به معنی سائیدن زغال با استفاده از یک تکه کاغذ بر روی سطح کار است که بافت بسیار زیبایی را به کار می دهد.

تکنیک سایش سیاه قلم

ما تکنیک و سبک های مختلف برای آموزش سیاه قلم را در اختیار شما قرار می دهیم اما نباید از این مطلب غافل باشید که علاوه بر دانش سیاه قلم عوامل موفقیت های زیادی در خلق یک اثر هنری مثل سیاه قلم موثر است. عواملی چون استعداد، ذوق هنری و خلاقیت های قوی و جذاب، دید هنری بسیار جامع و کامل و از همه مهمتر صبر و حوصله برای انجام تک تک مراحل سیاه قلم یا هر هنر دیگری بسیار لازم و ضروری است.

تاریخچه سیاه قلم

شناخت و آگاهی از قدمت و تاریخچه یک هنر در سرزمین عزیزمان ایران علاوه بر این که نشان از هنر دوستی و هنرمند بودن مردمان ایران زمین دارد بلکه از قدمت و تمدن فرهنگ سازی این مرز و بوم نیز خبر میدهد. اسلوب سیاه قلم از شیوه‌های نگارگری ایران است که از همان ابتدای رواج نگارگری شماری از نقاشان با این اسلوب شروع به کار کردند و آثاری پدید آوردند که امروزه جزء بازمانده های هنر نگارگری ایران به شمار می‌رود. اسلوب سیاه قلم از ترکیبات نگارگری ایران از همان ابتدا شروع نگارگری از سده هفتم هجری به دست استادانی چون احمد موسی و شاگردانش امیر دولتیان و شمس الدین پرورش یافت و شاگرد شمس الدین، عبدالحی که از سرآمدآن نگارگری عصر خویش بود این اسلوب را به پایه بلند رساند و توانایی خویش را در آثاری از نوع نقاشی نشان داد.

آثار باز مانده از اسلوب سیاه قلم در تشعیرهای دیوان سلطان احمد که منسوب به عبدالحی است پژواک مهارت و استادی در این شیوه نقاشی است. رشد و پویش این اسلوب را در آثار شاگرد عبدالحی یعنی محمد بن محمود شاه خیام و یا به سخن دیگر استاد محمد سیاه قلم (یا غیاث الدین محمد نقاش) می‌توان مشاهده کرد؛ تا آنجا که به نیروی قریحه سرشار در این شیوه به لقب سیاه قلم مفتخر شده است.

تاریخچه سیاه قلم

اسلوب سیاه قلم به منزله حلقه های رابط بین مکتب تبریز و ایلخانی و مکتب هرات، به ویژه با حضور استاد عبدالحی و شاگردانش در شرق ایران درآمد و بعضی از استادان مکتب هرات را برانگیخت تا توانایی طبع هنری خویش را در این اسلوب بیازمایند و مضامینی نو در کسوت این شیوه نشان دهند. اسلوب سیاه‌قلم از هرات بار دیگر به تبریز منتقل شد و در دوره نخست نگارگری صفوی با شور و علاقه ای خاص رونقی درخور یافت و دامنه هنر ورزی در آن حتی به دامن شاه طهماسب نیز نشست چنانچه آثار بازمانده از او نشان از چیرگی وی در این شیوه نقاشی دارد.

اسلوب سیاه قلم در روزگار صفویان به تدریج جای خود را به شیوه آب و رنگ کاری داد و در نتیجه نیمه دوم سده یازدهم هجری از بطن این شیوه هم اسلوب پرداز پدیدار شد و بعضی از آثار هنرمندانی چون محمد یوسف و محمد قاسم را تحت تأثیر قرار داد.برگرفته از مقاله اسلوب سیاه قلم در نگارگری ایران، نوشته یعقوب آژند.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات تخصصی تر به مقاله تاریخچه سیاه قلم در سایت سایه روشن مراجعه کنید.

با توجه به چنین تاریخچه غنی و بااصالتی می‌توان به این نتیجه رسید که سخنانی که گهگاه از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که سیاه قلم را به عنوان هنری دست پایین و گاها سخیف معرفی می‌کند به هیچ عنوان پایه و اساس علمی ندارد و پذیرفته نیست. بلکه با شناخت از تاریخچه و قدمت این هنر می توان سیاه قلم را یک هنری که درصدر بسیاری از هنرهای جدید قرار می‌گیرد دانست لذا باید برای رشد و تعالی آن تلاشی بیش از پیش نمود تا به عنوان میراثی گرانبها به آیندگان تحویل داد.
یکی از دلایل اینکه سیاه قلم بین قشر دانشگاه هنر و آکادمیک جایگاه خوبی ندارد کم بودن متخصص و استاد در این حوزه می باشد.

نظرات هنرمندان در باب سیاه قلم به دو دسته تقسیم می‌شود: عده‌ای این روش را طراحی محور نمی دانند چون بر پایه تنالیته و سایه روشن های حرفه‌ای و متنوع است. اما باتوجه به نظر دیگر، این روش زیر مجموعه طراحی است؛ پس می توان نتیجه گرفت یادگیری تناسبات و به تبحر رسیدن در آنها بسیار ارزشمند است.

با توجه به آنچه درباره تاریخچه سیاه قلم ذکر شد مجموعه سایه روشن نظر دوم در خصوص سیاه قلم را درست می داند و با آن موافق است لذا سیاه قلم را یکی از زیرمجموعه های رشته طراحی می داند که از گذشته کاربرد داشته است. بعد از بیان مختصری از تاریخچه سیاه قلم در صورت علاقمندی می توانید به مقاله تاریخچه هنر سیاه قلم در سایت سایه روشن مراجعه فرمایید و اطلاعات کامل تر و دقیق تری را در این حوزه کسب کنید.

با اطلاعاتی که در زمینه سیاه قلم به دست آوردیم قاعدتاً میزان علاقه و آموزش سیاه قلم در افراد زیادتر می‌شود؛ اما قبل از اینکه به آموزش مجازی سیاه قلم بپردازیم لازم است با لوازم و ابزار مورد نیاز برای سیاه قلم آشنا تر شویم.

ابزار و وسایل مورد نیاز در سیاه قلم:

مداد کنته: از اولین و ابتدایی ترین ابزار مورد استفاده هر هنرمندی در طراحی های سیاه قلم مداد کنته است که به دلیل مغزی زغالی که دارد می‌تواند بر روی سطح کار آثاری مات و غیر شفاف را ایجاد کند که در ویژگی واقع گرایانه بودن طرح سیاه قلم بسیار موثر است. مداد کنته دارای رنگ های مختلفی است اما رنگ مشکی و سفید جهت سایه زدن و رسم نور و روشنایی یا تارهای مو و… بسیار مورد استفاده قرار می گیردمداد کنته در دو نوع گچی و چرب موجود است که هر یک از آنها با درجه‌های سختی ،نرم، متوسط و سخت در بازار یافت می شود و هر درجه ای از سختی به یک میزان در رسم خطوط و هاشور زنی و سایه ها به هنرمند کمک می کند. مثلاً مداد کنته نرم تیرگی زیادتری نسبت به انواع دیگر دارد و به دلیل روغن حاوی آن بسیار نرم تر است؛ اما مداد کنته سخت به دلیل روغن کمتر و فشردگی بیشتر میزان تیرگی کمتری دارد و به همین دلیل مناسب رسم انواع خطوط نازک و ظریف مثل تار موهای ریز است. مداد کنته سفید برای رسم انواع مو و براقی مو استفاده می‌شود تا درخشندگی زیادتری به آن بدهد ولی باید به این نکته دقت کنید که مداد کنته سفید بر روی مقوا اشتنباخ کرم به رنگ آبی در می آید پس مراقب باشید که در جایگاه مناسب استفاده شود.

مداد کنته

زغال و پودر زغال: یکی از اساسی ترین ابزارهای سیاه قلم به شمار می‌آید. چوب سوخته شده در شرایط اکسیژن کم به همراه واکس و روغن زغال مورد استفاده هنرمندان در سیاه قلم را تشکیل می دهد که با توجه به میزان واکس و روغن به کار رفته در آن از شدت سختی و نرمی برخوردار است. زغال در انواع مختلف شمش زغال، مداد زغالی و فشرده زغال نرم و استوانه‌ای شکل و پودر زغال در سیاه قلم مورد استفاده قرار می گیرد. زغال به دلیل این که پهنای بیشتری از مداد دارد در طرح هایی که وسعت زیاد دارند بسیار مورد توجه قرار می گیرند. علاوه بر این سیاهی مطلق و مخملی شکلی که زغال دارد برای رسم سایه ها و ایجاد انواع طرح های واقعی و احساسی تر بسیار مناسب بوده و باعث بالا رفتن سطح کیفی اثر هنری شما می شود.

پودر زغال

انواع مدادهای طراحی: میزان درجه سختی این مدادها با علامت H,HB,F,Bنشان داده می‌شود.
مداد طراحی سری B؛ نشان دهنده نرم بودن مغزی مداد است. هرچه میزان عددی که در کنار بی قرار می‌گیرد بیشتر باشد میزان نرمی مغز مداد بیشتر می شود. این نوع مداد بیشتر مناسب انواع تکنیک های طراحی شامل سایه زدن هاشور زدن و غیره است.
مداد طراحی سری H؛ نشان دهنده سخت بودن مغزی مداد است که هر چه عدد H زیادتر باشد سخت تر است. این مداد نیز اکثراً در امور طراحی و سیاه قلم و هاشور زدن و تکنیک های خاص آن استفاده می شود.
مداد طراحی سری HB؛ نشان می دهد که مغزی مداد سختی و نرمی را همزمان با هم دارد و بیشتر برای نوشتن و یادداشت برداری استفاده می شود.
مداد طراحیF؛ نشان می دهد درجه سختی معمولی مغزی مداد دارد و برای اسکیس زدن یا نوشتن استفاده می‌شود.

که عمدتاً استفاده از مداد های با درجه سختی HB,B6,B2,B8مناسب جهت هنر سیاه قلم هستند. مداد های طراحی استدلر لوموگراف در این مورد می تواند کمک بسیار خوبی برای شما باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی سایه روشن انواع مدادهای طراحی استدلر را مشاهده و خریداری نمایید.

مداد طراحی

محو کن: یکی از ابزار مهم درسیاه قلم است. محوکن ها از مجموعه مقواهای فشرده شده به دست می‌آید که دارای دو سر تیز هستند. از محو کن می‌توانید برای محو خطوط مختلف و یا ایجاد انواع افکت های مختلف در سطوح گسترده استفاده کنید. همچنین برای رسم انواع مختلفی از سایه ها و یا خطوط جدید و بافت های زیبا و خارق العاده به هنرمند کمک می کند. برای کسب اطلاعات دقیق و کامل تر می توانید به محصول محو‌کن در سایت سایه روشن مراجعه کنید.

محو کن

قلمو: در سیاه قلم استفاده از قلمو ها در رسم سایه و غیره می‌تواند کمک زیادی کند و سرعت کار هنرمند را بالاتر ببرد. قلموها در سه نوع باریک، پهن و سرتخت موجود هستند که در سیاه قلم از آن استفاده می کنند. قلمو باریک در رسم خطوط باریک و کوتاه کمک کننده است اگربه سیاه قلم چهره می‌پردازید از قلمو باریک می توانید در رسم خطوط باریک و کوتاه درون و اطراف چشم استفاده کنید.

انواع قلمو
قلموی سرتخت مناسب سایه زدن است به صورتی که با کشیدن بر روی قسمت رنگی مقوا سایه ها درست می شوند.
قلمو پهن مخصوص رسم انواع خطوط باریک و بلند است که سبب می شود تیرگی پودر زغال را بیشتر نگه دارد و رسم خطوط زیر چشم با قلمو های پهن بسیار زیبا و جذاب تر می شود.

پاک کن خمیری: از جمله ابزار جذاب سیاه قلم است که به دلیل قابلیت بالایی که در تغییر شکل دارد به راحتی در دستان هنرمند جای می گیرد و می توان از آن برای پاک کردن خطوط خیلی کوچک یا سطوح گسترده استفاده کرد. در واقع ویژگی پاک کن ها در سیاه قلم عمدتا تصحیحی نیست بلکه از آن به عنوان ابزار ترسیمی استفاده می‌شود. مثل ترسیم نور و سایه ها و…

پاک کن خمیری

پاک کن اتودی: مانند پاک کن خمیری در موارد زیادی علاوه بر ویژگی تصحیحی برای ترسیم نیز کاربرد دارد. شما می توانید از پاک کن اتودی برای رسم انواع تارهای مو و یا بافت های نوری استفاده کنید. اگر می خواهید اطلاعات کامل تری درباره پاک کن اتودی کسب کنید بهتر است سری به ویژگی های محصول پاک کن اتودی در سایت فروشگاه سایه روشن بزنید.

پاک کن اتودی

کاتر: به عنوان ابزاری برای استفاده از قابلیت چند بار مصرفی انواع ابزار سیاه قلم مورد استفاده قرار می گیرد. مثلاً شما می‌توانید از کاتر برای تیز کردن مداد زغالی، پاک کن ها و برش مقوا ها استفاده کنید.
در هنگام انتخاب و خرید تراش به این نکته توجه کنید که تراش ها بر اساس سایز و دریچه ورودی و مارک از لحاظ قیمت و کارکرد متفاوت هستند. نکته مهم در خرید تراش که باید به آن دقت کنید؛ تیز و یکنواخت بودن تیغه تراش و جنس آن است که از فولاد ضد زنگ می باشد. همچنین برای خرید تراش حرفه ای لازم است به شیب و زاویه قرار گیری تیغه تیز تراش دقت شود.

شما می توانید از کاتر کوچک آلفا به عنوان یک کاتر حرفه ای برای قلم تراش استفاده کنید.

 

کاتر کوچک آلفا

سنباده: هم می‌تواند جزء دسته ابزارهای مخصوص تیز کردن ابزار سیاه قلم مثل محو کن ها قرار بگیرد. بهتر است از سنباده (یا سمباده) ساختمانی با درجه سختی ۱۵۰ استفاده کنید. باید دقت داشته باشید که هر چه میزان عدد سمباده بیشتر باشد سمباده نرم تر می شود.

سنباده

کف دریا: با شنیدن این نام عده‌ای به اشتباه گمان می‌کنند که منظور استخراج موادی از کف دریا، یا استفاده از کف برای طراحی است. در ادامه با توضیح بیشتر متوجه اهمیت و ویژگی و کاربرد این ابزار خواهید شد.
کف دریا چیست؟ کف دریا به قسمتی از غضروف قسمت پشتی نرم تنی در آب‌های شور گفته می‌شود که این نرم ت ن غذای ماهیان دیگر است اما غضروف آن خورده نمی شود و به دلیل سبکی به روی آب شناور می شود و با امواج به ساحل آورده می شود.
این غضروف ها یا همان کف دریا عمدتاً در آب‌های جنوبی کشور یافت می‌شوند. کف دریا مورد استفاده های زیادی در بهداشت پوست و نقاشی دارد و شما می توانید از عطاری ها تهیه کنید.
کف دریا در نقاشی در مواردی که نیاز به سایه روشن و حجم دهی در نقاشی باشد مورد استفاده قرار می گیرد به گونه‌ای که می توانید پودر زغال سخت را با کف دریا مخلوط کنید و یک طیف رنگی خاکستری زیبا از تیره تا روشن و نقره ای روشن را داشته باشید و در سیاه قلم از آن استفاده کنید.

در صورتی که دسترسی به کف دریا نداشته باشید نگران نباشید، شما می توانید به جای کف دریا از پودر زغال سفید کلارک استفاده کنید.

کف دریا

پالت تخم مرغی: از پلاستیک فشرده ساخته شده و قیمت ارزان و وزن کمی دارد و شما می توانید از آن در تهیه انواع ترکیب ها مثل کف دریا با پودر زغال استفاده کنید.

پالت تخم مرغی

مقوای طراحی و سیاه قلم: برای سیاه قلم می توان از انواع مقوای اشتنباخ ۱۶۰ گرم یا فابریانو ۲۲۰ گرم استفاده کرد که یک سمت آن راه و سمت دیگر آن صاف است.لازم است به اینموضوع توجه داشته باشید عکس که مقوا اشتنباخ دارای دو رنگ سفید و کرم است که مداد کنته سفید بر روی مقوای اشتنباخ کرم به رنگ آبی نشان داده می شود.
در هنگام خرید مقوای سیاه قلم دقت کنید که نباید کوچکترین خراش یا شکستگی در مقوا باشد شما می توانید با گرفتن مقوا در مقابل نور با جزئیات تمام از همگی خراش ها و خطوطی که بر روی مقوا افتاده مطلع شوید و با خرید مقوای مناسب و سالم کیفیت کار سیاه قلم خود را بالاتر ببرید.

مقوا

تخته شاسی: به دو نوع پلاستیک فشرده و چوب در بازار موجود است و سبب می شود تا در هنگام طراحی سیاه قلم سطح زیر کار شما استحکام کافی را داشته باشد و طرح شما خراب نشود. ابعاد تخته شاسی معمولاً در سایزهای ۳۰ × ۴۰ یا ۵۰ × ۷۰ است که ترجیحا اگر تخته شاسی شما به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر از سطح کارتان بزرگ تر باشد شما در هنگام استفاده از آن راحت تر خواهید بود.

تخته شاسی

چسب کاغذی: این محصول نوعی چسب است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد در سیاه قلم و بسیاری از هنرها مثل آبرنگ و نقاشی با پاستل و گواش استفاده می شود. جنس چسب کاغذی که از نوع کاغذ است و ضخامت آن باعث می‌شود که به راحتی از سطح کار شما جدا شود و به آن نچسبد شما میتوانید از چسب کاغذ جهت فیکس کردن طرح و عکس استفاده کنید.

چسب کاغذی

بد نیست بدانید که اگر از چسب غیر کاغذی استفاده کنید در هنگام جدا کردن، کار پاره میشود یا لایه نازکی از مقوا را از سطح آن جدا می کند.

البته باید توجه کنید که برای شروع کار سیاه قلم تهیه همه موارد و ابزار ذکر شده ضروری نیست ما در اینجا شما را با ابزار مورد نیاز سیاه قلم آشنا کردیم و شما در ابتدای کار لازم است ابزار ضروری را تهیه کنید و با مرور زمان و رسیدن به مراحل حرفه‌ای تر می توانید سایر ابزار و وسایل سیاه قلم را با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی سایه روشن تهیه و خریداری کنید.

گام دوم آموزش سیاه قلم آشنایی با تفاوت طراحی و سیاه قلم است.

طراحی یک هنر دو بعدی است که به وسیله رسم خطوط با یک ابزار خشک مثل مداد گرافیت، پاستل خشک یا… به دست می‌آید. مداد گرافیت حاصل ترکیب زغال سنگ با نوعی خاک رس به همراه وکس است و سخت‌تر از ذغال است. مداد گرافیت به دلیل تیرگی کمتر به صورت براق تری است و باعث می شود اثر مداد به مدت بیشتری باقی بماند.

تکنیک اندازه گیری نسبت های یک چهره و رعایت تناسبات آن بدون اینکه از روی چیزی کپی شود را طراحی می گویند.
در حالی که اصول سایه زدن یک چهره یا منظره به وسیله پودر زغال یا کنته و… طرحی را که قبلاً کپی شده، سیاه قلم می گویند.

تفاوت در ابزار و وسایل یکی دیگر از تفاوت‌های طراحی و سیاه قلم است سیاه قلم با زغال و پودر آن است که بافتی نرم تر، مخملی و تیره تر به دست می‌آید و تیرگی مداد زغالی بسیار بیشتر از مداد گرافیتی است در عین حال مداد گرافیتی که در طراحی استفاده می‌شود سخت‌تر است و بافت های ظریفی می‌دهد. یک طراح باید بداند که به چه طریقی می‌تواند ابعاد و اندازه های درست از طرح خود را به دست بیاورد و همچنین مقیاس های مناسبی در آن به کار می رود در حالی که در سیاه قلم تناسب هیچ ارزشی ندارد و تنها با ایجاد طیفی بین سفید تا مشکی و خاکستری به نقاشی می پردازد.

سبک های سیاه قلم

شما می توانید با آشنایی با انواع سبک های سیاه قلم کار هایی پر مفهوم و تاثیرگذار بیافرینید و از این طریق صاحب نگاه جدید و منحصر به فرد شوید.

۱. سبک رئالیسم: رئال به معنای واقعیت است که نسبت و فرم در آن کاملا واقعی است در سبک رئال محیط و اتفاقات اطراف بصورتی که مشابه واقعیت باشد بازنمایی می شود. در این سبک اثر نباید حالت و مفهوم آرمانگرایانه، چکیده نگاری یا انتزاعی داشته باشد. هنرمندانی چون پیکاسو و کمال الملک از این سبک پیروی می‌کردند.

سیاه قلم

۲. فتورئالیسم: تا حدودی مشابه سبک رئالیسم است ولی تفاوت آن در جزئیات و کنتراست و سایه پردازی است. فتورئالیسم وابسته به عکس است و کیفیت طراحی سیاه قلم آن از عکس بیشتر و بهتر می باشد؛ چرا که در نقاشی کار بوسیله دستان یک انسان صورت گرفته ولی عکاسی قدرت تکنولوژی است و این مسابقه و مقایسه بین این دو باعث بالا رفتن جذابیت سبک فتورئالیسم میگردد.

فتورئالیسم

۳. هایپر رئالیسم: در این سبک نیز اثری شبیه به عکس رسم می شود با این تفاوت که جزئیات به صورت دقیق و اغراق آمیز در آن به نمایش گذاشته می‌شود. در سال ۱۹۹۶ با پیشرفت تکنولوژی و به بازار آمدن دوربین های با کیفیت بالا این هنر نیز پیشرفت کرد و به رسم جزئیات زیاد و زیبا پرداخت. در هایپر رئال به انعکاس های ریز، موهای ریز، روزانه و چروک های پوست، قطرات آب و.. می‌پردازند که جذابیت سیاه قلم را صد چندان می‌نماید.

 

سیاه قلم

ما در سایت سایه روشن شما را با آموزش ساده و آسان سیاه قلم آشنا می کنیم. شما می توانید پس از تمرین و کسب مهارت در این زمینه به سمت آموزش‌های حرفه ای سیاه قلم حرکت کنید و با انجام تکنیکهای خاص سیاه قلم بتوانید در این زمینه جایگاه خوبی در بازار کار سیاه قلم کسب کنید.

بازار کار سیاه قلم عمدتا در دو بخش آموزش و سفارش خصوصی تقسیم می‌شود که امروز درآمدهای بسیار خوبی دارد.
در آموزش سیاه قلم نکات ریز اما حیاتی ای وجود دارد که رعایت آنها می تواند ویژگی حرفه ای بودن اثرتان را به رخ بکشد. به عنوان مثال سیاه قلم عمدتاً بر روی سطوح بزرگ انجام می‌شود تا هنرمند بتواند با رسم جزئیات ریز در ابعاد بزرگ به راحتی کار خود را با سبک هایپررئال انجام دهد. نکته دوم نحوه در دست گرفتن قلم در سیاه قلم است و همینطور آموزش و تمرین های مکرر برای سایه زدن هایی با فشار یکسان دست که به صورت رفت و برگشتی انجام شود.

نکته مهم دیگر استفاده از عکس مدل زنده در سیاه قلم است شما می توانید با استفاده از یک عکس با کیفیت به سیاه قلم بپردازید؛ البته توجه داشته باشید که در سیاه قلم کار از جز به سمت کل پیش می‌رود.

ما در سایت سایه روشن همراه شما هستیم تا شما را در زمینه آموزش سیاه قلم چهره و آموزش سیاه قلم منظره راهنمایی کنیم.

آموزش سیاه قلم منظره به زبانی ساده

منظره سیاه قلم

در ابتدا با در نظر گرفتن طرح مورد نظر به کمک مداد، اشکال اصلی طرح را رسم کنید. مثلاً در رسم خانه چهارچوب اصلی خانه را بکشید سپس به رسم خطوط فرعی مانند درب و پنجره ها بپردازید؛ در این زمان شکل کلی خانه قابل تشخیص می شود که بعد از آن نوبت رسم جزئیات طرح مثل طرح دیوارها یا سقف، مثل سقف شیبدار و غیره می رسد؛ در این مرحله لازم است به فاصله بین خطوط و زاویه های آن دقت شود.

بعد از آنکه کلیات به همراه جزئیات طرح اصلی که همان خانه بود به اتمام رسید به سراغ محیط پیرامون آن می رویم و جزئیات آن را رسم می کنیم و در آخر با سایه پردازی به عینی کردن جزئیات می‌پردازیم.

سعی کنید در ابتدا سایه های تیره تر را بکشید و سپس سراغ قسمت های روشن و نور پردازی ها بروید و سایه ها را با محو کن و قلم موهای مناسب که در قسمت ابزار سیاه قلم معرفی کردیم به صورت محو و یکسان تبدیل کنید تا اثر شما شکل حرفه ای تری به خود بگیرد.

آموزش سیاه قلم چهره به زبانی ساده

آنچه در ابتدای کار برای سیاه قلم چهره مهم است آشنایی و مهارت داشتن درباره آناتومی صورت انسان مثل جمجمه جایگاه چشم ها، دهان، بینی و غیره است که شما باید تناسب چهره را رعایت کنید. بعد از آن نوبت به انتخاب یک ژست مناسب از مدل به همراه نورپردازی خوب بر روی آن است که می‌تواند اثر زیادی در کمک به بالا رفتن کیفیت کارتان انجام دهد. بهتر است پس زمینه عکس مدل، طوری انتخاب شود که ساده بوده تا تمرکز و توجه بیننده را به سمت مرکز و قسمت اصلی کار جلب کند. در آموزش‌های سیاه قلم عمدتاً تمرکز بر روی نورپردازی و روشنایی، سایه و هاشور زنی است که موجب خلق طرح های هنری خطی، بافتی و سایه می‌شود.

سیاه قلم چهره

این مهارت ها به دست نمی‌آید مگر با تمرین و تکرار های مکرر و صبر و حوصله در به اتمام رساندن کار سیاه قلم.

چگونه می توانیم از سیاه قلم خود محافظت کنیم؟

افزایش عمر در اثر هنری سیاه قلم بسیار مهم است؛ چرا که گرافیت مداد به خاطر حالت پودری به راحتی پخش می شود و از روی کار پاک میگردد، گذشته از این مدت زمان زیادی برای خلق یک اثر سیاه‌قلم وقت لازم است و برای همین حفظ این همه زیبایی و جذابیت شگفت انگیزی که توسط دستان یک هنرمند خلق شده است بسیار مهم و حیاتی است.

از طرف دیگر در بازار کار سیاه قلم که به عنوان شخصی سازی سفارش سیاه قلم عکس عزیزانشان اقدام می‌کنند حتما حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است چون در غیر این صورت تمام هزینه‌هایی که برای این کار شده از بین می رود و بیهوده به نظر می رسد.

قاب سیاه قلم

ما در سایت سایه روشن در کنار شما هستیم تا به شما برای حفظ سیاه قلمتان کمک و راهنمایی لازم را بکنیم: اولین راه استفاده از اسپری فیکساتور است که با برندهای مختلف در بازار موجود هستند. شما می توانید اسپری را در فاصله ۳۰ سانتی متری از کار خود گرفته و بر روی سطح آن را بیفشانید ولی دقت داشته باشید میزان اسپری به حدی نباشد که سطح کار شما را خیس کند.

راه حل بعدی که مطمئن و با دوام تر نیز هست قاب کردن سیاه قلم است. قاب کردن به این صورت انجام می‌شود که: اولاً شیشه قاب به هیچ عنوان با سطح کار نباید برخورد داشته باشد چون هم با گذشت زمان زغال و گرافیت سطح کار به شیشه ساییده می شود و حالت اصلی خود را از دست می‌دهد و هم سیاه قلم باید یک فضایی جهت رد و بدل شدن هوا داشته باشد تا از کپک زدن اثر هنری جلوگیری کند.

قاب سیاه قلم

 

نکته دوم پهنای پاسپارتو است که شما می توانید آن را پهن یا باریک انتخاب کنید. اما توصیه می‌کنیم کمتر از ۳ سانتی‌متر نباشد وتوجه داشته باشید که هرچه پهن تر باشد کار شما را برجسته تر نشان می دهد.
شما می توانید پهنای پاسپارتو را در اطراف کار به صورت نامتقارن هم در نظر بگیرید که باعث می شود کار شما مدرن تر به نظر برسد.

قاب سیاه قلم

رنگ پاسپارتو بهتر است برای کارهای سیاه قلم از طیف سفید تا مشکی باشد. سفید باعث بزرگتر نشان دادن اثر تان می‌شود و پاسپارتو مشکی اثر تان را کوچکتر نشان می‌دهد. همچنین رنگ قاب مانند پاسپارتو همان اثر را بر روی کار شما می‌گذارد.
انتخاب قاب هم به سلیقه شما بستگی دارد می توانید با توجه به اینکه سبک سیاه قلم شما کلاسیک است یا مدرن آن را انتخاب کنید.

شیشه انتخابی برای قاب کردن سیاه قلم سه نوع است:

شیشه فلوت یا شفاف: که دارای ضخامت ۲ میلیمتری است. این شیشه قیمت مناسبی دارد اما بازتاب نور بالایی در آن انجام می‌شود.هرچه تصویر زیر شیشه تیره تر باشد بازتاب نور هم بیشتر می‌شود.

شیشه آنتی رفلکس: جلوی بازتاب نور را می‌گیرد و معمولاً آثار نمایشگاهی را با آن قاب می‌کنند که هزینه بیشتری نسبت به شیشه های فلوت دارد.

پلکسی گلس: ورق ای سبک از شیشه است که به صورت شفاف و نشکن موجود است. این نوع از شیشه برای قاب کردن تابلو های بزرگ بسیار پسندیده است.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب سایه روشن برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام فروشگاه سایه روشن و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به گروه سایه روشن تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.