فروشگاه سایه روشن

کاربرد انواع قلمو

قلمو

هنر نقاشی یکی از بهترین راه های انتقال حس هنرمند به مخاطب است و ابزار مناسب و کاربردی یکی از بهترین همراهان در این راه است. انتخاب قلموهای مناسب برای کاربردهای مختلف در نقاشی مهارتی است که در اجرای بهتر کار هنری کمک زیادی به هنرمند می کند. در این مقاله با انواع قلمو از لحاظ اندازه، جنس و ضخامت آشنا می‌شویم و کاربرد انواع قلمو را با هم مرور می‌کنیم تا استفاده آسان و حرفه ای تر از این وسیله هنری داشته باشیم.

قلمو ها نوعی برس هستند که در انواع رنگ آمیزی با اکریلیک و آبرنگ و انواع سبک های مختلف نقاشی به هنرمند کمک می کنند. با انتخاب قلمو مناسب و اجرای تکنیک های نقاشی در به تصویر کشیدن احساسات درونی و توان هنری خود بسیار موفق تر می شوید.شما می‌توانید با تغییر جهت دادن به قلم موها در رنگ آمیزی به اثر خود حجم دهید و پرسپکتیو و غیره را در آثار خود به نمایش بگذارید.

کاربرد انواع قلمو

اگر بخواهیم در ابتدا تعریفی از قلمو ارائه بدهیم باید اینچنین بگوییم که: قلمو ابزاری است با موهای باریکی از جنس طبیعی یا مصنوعی که با یک بست که اغلب از جنس فلزی است به یک دسته چوبی یا پلاستیکی متصل شده است.

در این قسمت سعی داریم تا شما را با دسته بندی های مختلف قلمو ها و کاربرد انواع قلمو آشنا کنیم. در تقسیم بندی اول قلمو ها بر اساس نوع جنس موهای آن ها که طبیعی یا مصنوعی باشند به دو نوع زبر و نرم تقسیم می شوند که هر یک کاربرد جداگانه ای در رنگ آمیزی و نقاشی دارند.

انواع قلمو بر اساس زبری و نرمی:

۱. زبر:

در قلموهای با موی زبر به دلیل موهای سخت و محکم می توان اشکال و بافت های مختلفی با خطوط ناهموار و تنوع های زیادی ایجاد کرد. اگر سطح نقاشی شما بزرگ است قلموهای با موی زبر می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد تا سطح بزرگی از کار را رنگ آمیزی کنید. علاوه بر این به دلیل زبر بودن موها، این قلمو قادر است مقدار زیادی از رنگ را در خود نگهداری کند و رنگ های سفت و پر حجمی را که در کار خود لازم داشته باشید به شما ارائه دهد و از این طریق لایه گذاری های بسیار ضخیم و با کیفیت را به شما ارائه می دهد. در این نوع از قلمو ها به دلیل اینکه رد رنگ بر روی کار باقی میماند خطوطی شبیه به طراحی نیز حاصل می شود.

قلمو زبر

 

 

۲.نرم:

همانطور که از نوع موی این قلمو پیداست میتوان از قلموی نرم برای محو سازیها و رسم خطوط تمیزی که حرکات قلم و در آن پیدا نباشد استفاده کرد. قلمو با موی نرم مناسب رسم جزئیات در نقاشی است و با توجه به جذب بالای رنگی که در این نوع از قلمرو ها هست بسیار برای انواع رنگ روغن و اکریلیک و رنگ مناسب است.

قلمو نرم
شما می توانید آموزش آنلاین آبرنگ را در اینجا ببینید.

این مدل از قلمو برای سبکهای نقاشی که از جز به کل می‌رسند و نیازی به رنگ های سفت و غلیظ ندارند مثل فتورئال و هایپررئال مناسب هستند برای آشنایی بیشتر با انواع سبک های نقاشی و تکنیک های نقاشی می توانید به مقالات مرتبط در همین وبلاگ مراجعه کنید.

در تقسیم بندی دیگری که از انواع قلمو ارائه شده است اشاره به اشکال قلمو یعنی نوع قرار گرفتن الیاف قلمو در دسته شده است که به سه دسته تخت، بادبزنی یاسر هلالی و گرد تقسیم می شوند؛ که هر یک می تواند در دو نوع زبر یا نرم در بازار موجود باشد.

۱. قلموی تخت:

این نوع از قلمو به دلیل شکل خاصی که حالت مستطیلی با عرض زیاد و ضخامت کم است؛ دارد برای رسم اشکال هندسی و خطوط پهن و تیز بسیار مناسب است. به گونه‌ای که با حرکت دادن قلمو به صورت عمودی و از بالا به پایین می توان خطوط پهنی ایجاد نمود و با حرکت های افقی خطوطی تیز را در اختیار هنرمندان قرار می دهد. به همین دلیل قلموی تخت برای پر کردن فضاهای پهن و وسیع و همچنین رسم انواع لبه و نوارهای نازک در نقاشی کاربرد دارد. اگر قلموی تخت شما دارای موهای نرم می باشد در محوطه سازی و رسم خطوطی با لبه های تیز و صاف کمک زیادی می کند، اما اگر می خواهید نقاشی فیگور یا پرتره بکشید بهتر است از قلموی تخت با موهای زبر استفاده کنید چون حرکات قلمو بسیار واضح بر روی سطح کار شما نشان داده می شوند.

قلموتخت

۲. قلموی گرد:

یکی از قدیمی ترین و رایج ترین قلموها برای رسم انواع نقاشی، قلموی گرد است. شما با استفاده از قلموی گرد می توانید یک رنگ آمیزی تحت کنترل به همراه پرداختن به انواع جزئیات داشته باشید به همین دلیل از قلم موی گرد برای انواع طرح زدن ها می توان استفاده کرد. به گونه‌ای که اگر قلمو با موهای زبر باشد خطوط و طرح های رسم شده مانند طرح هایی که با مداد و ماژیک میزنند خواهد بود و اگر با موهای نرم باشد بیشتر مناسب به رسم جزئیات و نقاط محو می باشد. باید دقت داشته باشید که اگر از قلم موی گرد برای رسم خطوط بیرونی اجسام و محیط و غیره در نقاشی استفاده میکنید با تنظیم فشاری که بر قلمو وارد می کنید می توانید خطوط ظریف یا ضخیمی را داشته باشید. به این طریق که با فشار زیاد خطوط ضخیم و با فشار کم خطوط ظریفی خواهید داشت.

 

قلمو گرد

۳. قلموهای سرکج یا بادبزنی:

مناسب جهت ایجاد لبه های تیز در نقاشی است. قلموی سر کج به دلیل این که تلفیقی از دو قلموی دیگر یعنی تخت و گرد است برای رسم نقاط و اشکال مستطیلی بسیار مناسب است.

قلمو سرکج

بعد از بیان تقسیم بندی کلی از اشکال قلمو به چند نوع دیگر از انواع قلمو اشاره می کنیم که زیرمجموعه قلمو های ذکر شده قرار می گیرند. اگر تصمیم به کار های حرفه ای در زمینه نقاشی با آبرنگ و رنگ روغن و اکریلیک و غیره داشته باشید باید بدانید که انواع دیگری از قلمو ها نیز در بازار موجود هستند که گاهی ترکیب یا زیر مجموعه یکی از موارد ذکر شده قرار می‌گیرند. از جمله این قلموها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برایتbright
  • فیلبرت یا زبان گربه ایfilbert
  • باد بزنی یا چتریfan
  • سرکج یا شمشیری
  • محو کنmop
  • لاینرliner
  • ریگرrigger

انواع قلمو
برایتbright:

از انواع قلمو های تخت به شمار می آید با این تفاوت که کناره های آن به صورت منحنی است. یک نوع از قلمو کوتاه بوده و مناسب خراشیدن و برداشت رنگ از روی بوم است به همین دلیل باید در فاصله کمی نسبت به بوم قرار گیرد تا ظرافت کار بهتری را به نمایش بگذارد.

 

فیلبرت یا زبان گربه ایfilbert:

نوعی دیگر از قلمو است که هر دو ویژگی تخت و گرد را دارا است. به همین دلیل به راحتی می‌توانید با کناره های این قلمو خطوط ظریف و باریک برای رسم جزئیات و با قسمت های تخت آن خطوط پهن و با سطح پوشش بالا را داشته باشید.

باد بزنی یا چتریfan:

نوعی دیگر از قلمو های پر کاربرد در انواع تکنیک های نقاشی است. قلموی چتری لایه ای نازک از مو دارد که از سمت داخل به بیرون قلمو پخش شده است. اگر قلموی بادبزنی از موهای طبیعی ساخته شده باشد برای ترکیب کردن رنگ ها و پوشش بالای سطح کارمناسب می باشد و اگر از موهای مصنوعی باشد مناسب ایجاد بافت و برگ درختان و ابرها می باشد.

سرکج یا شمشیری:

این نوع از قلمو مناسب کشیدن بخش های منحنی و سایه زدن و رسم نواحی ظریف است. قسمت نوک این قلمو مناسب بخش های کوچک و ظریف می باشد و با قسمت پهن می توان با ایجاد ضربات اشکال و خطوط پهنی را رسم کرد.

محو کنmop:

این نوع قلمو در نقاشی پرتره و فیگور کاربرد زیادی دارد. برای رسم آسمان، ابر، درخت و ایجاد فضاهای محو شده بسیار مناسب است. به دلیل ویژگی نرم و لطیف بودن این قلمو ظرفیت نگهداری رنگ بالایی را دارا است. اما باید توجه کنید که در آخر کار قلموی محو کن باید خوب شسته شود زیرا به دلیل نگهداری بالای رنگ امکان به هم ریختن رنگ ها در رنگ آمیزی بعدی وجود دارد.

لاینرliner:

این قلمو به دلیل موهای باریک و ویژگی سفت و محکم بودن موهای قلمو مناسب رسم خطوط باریک با عرض یکنواخت مثل شاخه درختان، موی حیوانات، بادبان، قایق، نرده و غیره است. موهای سفت و بسیار بلند و باریک این نوع از قلمو به شما کمک می‌کند تا در رسم بهتر جزئیات موفق تر باشید.

ریگرrigger:

این قلمو برای رسم خطوط باریک با عرض یکنواخت بسیار مناسب است. در یک نوعی از این قلمو در انتها به صورت زاویه دار موهای ظریف و بلند دیده می شود. این قلمو برای رسم انواع مو های حیوانات و انسان و پوشاندن شاخه درختان و غیره مناسب است.

شما می توانید انواع قلموهای باکیفیت و قیمت مناسب را از فروشگاه اینترنتی سایه روشن خریداری کنید و در سریعترین زمان تحویل بگیرید و بهترین و حرفه ای ترین آثار هنری را خلق کنید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب سایه روشن برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام فروشگاه سایه روشن و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به گروه سایه روشن تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.