فروشگاه سایه روشن

آشنایی با سبک های نقاشی

آشنایی با سبک های نقاشی

آشنایی با سبک های نقاشی

هنری که تنها با ترکیب خطوط و رنگ ها، تصاویر زیبایی خلق می کند نقاشی نامیده می شود. سبک نقاشی؛ همان ویژگی های ظاهری هر نقاشی است و بسیار گسترده و متنوع می باشد. سبک های نقاشی فانتزی، سبک ایرانی و مدرن و غیره در بین انواع سبک ها وجود دارد. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با بخشی از این سبک ها آشنا کنیم:

  • امپرسیونیسم
  • فتوریسم
  • رمانتیسیسم
  • رئالیسم
  • اکسپرسیونیسم
  • کوبیسم
  • سورئالیسم

امپرسیونیسم

که به آن برداشت گرایی نیز می‌گویند. نقاشان علاقه‌مند به این سبک از قرن ۱۹ شروع به فعالیت کردند. عموماً نقاشانی که با تفکرات آزاد بودند و خارج از چارچوب جزئیات به نقاشی علاقه داشتند به سراغ این سبک می‌آمدند، چراکه در سبک امپرسیونیسم با استفاده از ضربات کوچک و باریک سعی در به نمایش گذاشتن رنگ های تند و شدید دارند  و با نگاهی اجمالی به مناظر و طبیعت و اشیای پیرامون شان به رسم کلیاتی از مجموعه آنها می پردازند و توجهی به جزئیات پیرامون ندارند. با توضیحات فوق بدیهی است که در سبک امپرسیونیسم اصول کلی وجود ندارد و طراحی های دقیق و تکنیک های پایه ی سایه روشن به کار نرفته است.

سبک امپرسیونیسم

فتوریسم

یا همان آینده‌نگر ها در اوایل قرن بیستم با هدف به نمایش گذاشتن سرعت تکنولوژی و پویایی به سراغ نقاشی های مدرن رفتند. به گفته آنان در سبک نقاشی فتوریسم سعی در به نمایش گذاشتن زمان و حرکت دارند. طی بیانیه ای که مارتینی از اهداف و انگیزه های فتوریسم ها بیان کرد اعلام داشت که نقاشان سبک فتوریسم از هنر گذشته بیزار هستند. پیوندی عمیق بین آنان و مدرنیته و تکنولوژی برقرار است. هنرمندان علاقه مند به سبک فتوریست در زمینه های مختلف اعم از ادبیات، مجسمه‌سازی، تئاتر، موسیقی و غیره وارد شده‌اند  و سعی دارند تا در هنر خود احساس هنرمند را نسبت به دنیای جدید و مدرن و شگفتی های تکنولوژی و مدرنیته به نمایش بگذارند.
برای درک بهتر نقاشی سبک فتوریسم باید بیننده در مرکز اثر بایستد تا بتواند درک کاملی نسبت به اثر پیدا کند و با توجه به اینکه سبک فتوریسم بسیار انتزاعی است، برای فهم موضوع نیز احتیاج به دقت زیادی می باشد.

سبک فتوریسم

رمانتیسیسم

سبک رمانتیسیسم که از قرن ۱۹ به بعد وارد دنیای آثار هنری تجسمی، ادبیاتی و موسیقیایی شد.تا حد زیادی برای مقابله و رویارویی با انقلاب صنعتی غرب بود. در مجموعه آثاری که با سبک رمانتیسیسم اجرا می شود می توان جنبه های بسیار زیاد و ملموسی از احساسات و عواطف و خیالات را به همراه ستایش طبیعت یافت. سبک رمانتیسیسم تا حدودی بر علیه جنبش روشنگری و جامعه اشرافی‌گری دست به اقدامات هنری زده‌اند.

سبک رمانتیسیسم

رئالیسم

در مقابل سبک رمانتیسیسم سبک رئالیسم قرار دارد. در حدود سال ۱۸۴۰ در پاسخ به سبک دور  از عقلانیت و صرفاً احساسی روی کار آمد. رئال به معنای واقعی و رئالیسم به معنای واقعی گری است. در سبک رئالیسم سعی می شود تا از هر کاری که باعث انتزاعی و مصنوعی به نظر آمدن نقاشی بشود دوری کنند به همین دلیل عمدتاً موضوعات عکاسی در سبک رئالیسم موضوعاتی است که همه در زندگی های روزمره بارها با آن روبرو شده ایم. نقاشان سبک رئالیسم اشیا و محیط را آنگونه که هست به نمایش می‌گذارند طوری که گویی با یک دوربین عکاسی از محیط پیرامونشان تصویربرداری کرده اند. به همین دلیل معتقدند که اگر نتوانند چیزی را از طریق چشم در دنیای بیرون مشاهده کنند نمی توانند نقاشی آن را نیز رسم نمایند. به خاطر این مسئله است که در بین نقاشی های رئال عالم ماورا، فرشتگان و شیطان و غیره را نمی توانید ببینید.

سبک رئالیسم

اکسپرسیونیسم

که به آن هیجان نمایی نیز می گویند در این سبک از نقاشی هنرمند سعی دارد احساسات و حالات انسان را به شکل اغراق‌آمیز بکشد. در سبک نقاشی اکسپرسیونیسم علاوه بر احساسات که به صورت خطوط مواج و کج رسم می شود محیط اطراف مانند ساختمان ها و غیره را نیز به صورت ابر گونه و با خطوطی اغراق آمیز و زمخت به نمایش می‌گذارند. در سبک نقاشی اکسپرسیونیسم بر روی رنگ ها دقت و تمرکز خاصی وجود ندارد و عموماً در این نقاشی ها چیزی که حاکی از طبیعت و مناظر طبیعی باشد نمی‌توان یافت.

سبک اکسپرسیونیسم

کوبیسم

در لغت معنی مکعب گری می‌دهد. سبک نقاشی کوبیسم به صورت بسیار انتزاعی است و اجسام و طبیعت پیرامون را با ترکیب بندی های دو بعدی که حاصل ترکیب اشکال هندسی مانند مکعب، استوانه یا مخروط و کره است و مشهودات را در قالب حجم های هندسی رسم می‌کنند. در سبک کوبیسم اشیا را از یکدیگر به صورت تفکیک شده و مجزا  رسم می‌نمایند و ارتباط و تلفیق بین آنها را از طریق اشکال هندسی برقرار می کنند.

سبک کوبیسم

سورئالیسم

در معرفی سبک رئالیسم بیان کردیم که رئال به معنای واقعیت است و سورئال به معنای فراواقعیت گرایانه می‌باشد. از قرن ۲۰ و بعد از جنگ جهانی سبک سورئالیسم به رونق زیادی دست پیدا کرد؛ زیرا هنرمندان سبک سورئالیسم سعی داشتند که نابسامانی های قرن بیستم را با نگاه از دریچه هنر به نمایش بگذارند. به همین جهت گرایش زیادی به ماورای واقعیت یا به بیان دیگر به واقعیت برتر داشتند. در سبک نقاشی سورئال با هدف آزاد کردن ذهن انسان ها از زبان و تجربیات انسانی آنها را به جایی فراتر از واقعیت هدایت می کنند به طوری که تصاویری از موجودات عجیب الخلقه به همراه صحنه های عجیب و دلهره آور خلق می‌کند. به همین دلیل است که در سبک سورئال ذهن های فعال ارزش چندانی ندارند و ذهن های ناهوشیار بسیار ارزشمندتر از ذهن های هوشیار به نظر می رسند.

سبک سورئال

با آشنایی مختصری که از انواع سبکهای نقاشی به دست آوردید علاوه بر اینکه با مشاهده یک اثر هنری بسیار سریع و آسان تر می توانید سبک آن را تشخیص دهید،  بلکه سبک مورد علاقه خود را نیز می توانید پیدا کنید و به صورت هدفمند به دنبال آموزش و کسب مهارت در زمینه سبک نقاشی بپردازید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب سایه روشن برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام فروشگاه سایه روشن و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به گروه سایه روشن تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.