فروشگاه سایه روشن

آشنایی با تکنیک های نقاشی

آشنایی با تکنیک های نقاشی

هنر نقاشی از قدیم به عنوان پناهگاهی برای ابراز عواطف و احساسات انسان بوده است. هنرمند از طریق مراجعه به سبک ها و تکنیک های نقاشی می تواند تصورات ذهنی خود را با کمک ابزار مختلف نقاشی به ظهور برساند. آشنایی با سبک های مختلف نقاشی می تواند به هنرمند این امکان را بدهد تا با انتخاب تکنیک نقاشی مورد نظر در رسیدن به آرامش از طریق یک فعالیت هنری خلاقانه گام‌های بلندتری بردارد.

انواع تکنیک نقاشی:

  • رنگ روغن
  • اکریلیک
  • آبرنگ
  • پاستل
  • مداد رنگی
  • دیجیتال
  • سیاه قلم
  • گواش

هر یک از آثار نقاشی با هر سبک و تکنیکی نقاشی که انجام شود دارای سه عنصر رنگ‌ زمینه و بست است. عناصر رنگ و زمینه که برای همه آشنا است اما بست به عاملی که سبب چسبندگی رنگ به زمینه شود می گویند. شما می توانید بعد از آشنایی با انواع سبک نقاشی و بررسی و مقایسه بین تکنیک های مهم مطرح شده از این هنر در دنیا با شناخت و آگاهی بیشتری سبک و تکنیک مورد نظر خود را انتخاب کنید و حتی با تلاش و کسب مهارت در زمینه سبک و تکنیک نقاشی خود؛ یک متد و تکنیک نقاشی خاص و منحصر به خود را داشته باشید و آثار حرفه‌ای‌تری را خلق نمایید.

۱.رنگ روغن

از جمله شناخته شده ترین تکنیک های نقاشی رنگ روغن است. در قرن ۱۵ توسط شخصی به نام “یان وان آیک” به جامعه اروپایی معرفی شد و پس از آن به دلیل محبوبیت زیادی که در بین مردم داشت تکنیک رنگ روغن توانست جای پای محکمی در بین هنرمندان پیدا کند.

تکنیک رنگ روغن در سبکهای مختلف نقاشی کاربرد دارد اما آنچه بیشتر در آن استفاده شده است سبک رئال می باشد. برای آشنایی بیشتر با سبک های نقاشی می توانید اینجا کلیک کنید. این تکنیک دارای ویژگی های خاصی است که شاید توصیه اغلب اساتید نقاشی به مبتدیان این راه چنین باشد که از این تکنیک شروع به کار نکنند و ابتدا با استفاده از سایر تکنیک های نقاشی به افزایش مهارت در این حوزه بپردازند و پس از آن به سراغ تکنیک رنگ روغن بروند.

از جمله ویژگی های رنگ روغن این است که به دلیل ایجاد خاصیت چسبندگی در رنگ ها از انواع روغن های گردو، بذر کتان و خشخاش استفاده شده است. ویژگی خاص دیگر تکنیک رنگ روغن سرعت پایین آن در خشک شدن رنگ ها است. این ویژگی از منظر این که مانع از ایجاد انجام سریع کار می شود یک نکته منفی به حساب می‌آید اما از این نظر که دیر خشک شدن باعث میشود دست هنرمند در اجرای تکنیک های مختلف باز باشد یک ویژگی مثبت به حساب می آید. ابزار تکنیک رنگ روغن به دلیل قدمت و محبوبیتی که در بین هنرمندان دارد توسط شرکت‌های بزرگ و معتبر و با کیفیت تولید لوازم و ابزار هنری مانند وینزور اند نیوتون و وستا و غیره تولید و به بازار عرضه شده است.

برای شروع کار با رنگ روغن احتیاج به قلمو و یک بوم یا مقوا برای سطح کارتان دارید و برای محافظت از اثر هنری خلق شده توسط دستان هنرمند تان می توانید از فیکساتور ها استفاده نمایید و یا حتی با قاب کردن آنها طول عمر نقاشی ارزشمندتان را افزایش دهید.

تکنیک رنگ روغن

۲. اکریلیک

در سال‌های ۱۹۳۴ تولید رزین های اکریلیک در کارخانه BASF تولید شد و سال ۱۹۴۰ به بعد در بین مردم مورد استفاده قرار گرفت رنگهای اکریلیک دارای طیف وسیعی هستند. همانطور که در رنگ روغن به دیر خشک شدن رنگ ها اشاره کردیم در رنگ اکریلیک برخلاف رنگ روغن بسیار سریع خشک میشود. رنگ های اکریلیک بسیار مقرون به صرفه هستند و برای سطوح زیادی مثل پارچه، بوم و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ های اکریلیک به دلیل محلول در آب بودن قابلیت رقیق شدن و خلق طیف گسترده طرح رنگی را دارد. اما به این نکته باید توجه داشته باشید که رنگ اکریلیک در عین محلول در آب بودن بعد از خشک شدن به سختی پاک می شود و خاصیت ضد لک پیدا می‌کند. پس اگر به روی لباس یا جای دیگر پاچید سریعاً تا قبل از خشک شدن آن را تمیز کنید چرا که بعد از خشک شدن دیگر به سختی می‌توان آن را پاک کرد.

استفاده از تکنیک اکریلیک در نقاشی با توجه به اینکه رنگ های براق، جذاب و دلنشین می دهد بسیار مورد توجه و اقبال هنرمندان قرار گرفته است.

تکنیک اکریلیک

۳. آبرنگ

یکی دیگر از تکنیک های جذاب؛ نقاشی با آبرنگ است. امروزه آبرنگ ها به صورت قرص یا تیوپی موجود هستند که به راحتی می توانید از طریق قلمو به عنوان وسیله مرطوب، رنگدانه‌های موجود در آبرنگ را در آب حل کنید و از این طریق با ایجاد طیف گسترده‌ای از رنگها به صورت سایه روشن طرح های جذاب و خلاقانه ای را ایجاد نمایید. به همین دلیل است که در آبرنگ ها تکنیک ترکیب رنگ ها و به دست آوردن رنگ متفاوت بسیار مهم است.

شما می توانید از طریق تکنیک آبرنگ حالت لایه های بسیار شفاف ایجاد کنید و به راحتی بعد از اتمام کار اصلاحاتی که لازم است را بر روی کار انجام دهید و تغییرات جدیدی در آن ایجاد کنید. بستر مناسب برای استفاده در آبرنگ معمولاً مقوا فابریانو یا اشتنباخ است. البته تکنیک نقاشی با آبرنگ بر روی بوم یا چوب نیز بسیار زیبا و چشم نواز خواهد بود.

شما می‌توانید از آبرنگ در سبکهای مختلف نقاشی مثل رئال یا حتی منظره و پرتره نیز استفاده کنید.

تکنیک آبرنگ

۴. سیاه قلم

در این تکنیک با استفاده از زغال یا گرافیت و رسم خطوط ریز و دقیق و سایه روشن های خاص با استفاده از سبکهای مختلف نقاشی به سیاه قلم می‌پردازند. البته تکنیک سیاه قلم به عنوان تکنیک نقاشی که امروز مورد توجه قشر زیادی از هنرمندان قرار گرفته است بسیار حائز اهمیت می باشد به همین دلیل سایه روشن در مقاله‌ای جدا به توضیح و معرفی سیاه قلم و تاریخچه آن پرداخته است.

تکنیک سیاه قلم

۵. گواش

نوع دیگری از تکنیکهای نقاشی گواش است که شباهت های زیادی با آبرنگ دارد اما تفاوت‌های خاص آن باعث تمایز بین این دو ابزار هنری شده است؛ بدین صورت که در گواش ذرات رنگدانه ها نسبت به آبرنگ درشت تر است و همچنین نسبت رنگ دانه ها بیشتر از آب رنگ است.

گواش به دلیل قدمت بیش از ۶۰۰ ساله ای که دارد توانسته به خوبی در میان هنرمندان جایگاه مناسب خود را کسب کند. از ویژگی رنگ های گواش، بالا بودن سطح کیفیت بازتاب رنگ ها است. توجه به این نکته نیز برای کسانی که مبتدی هستند و تازه تصمیم به بهره گرفتن از این تکنیک نقاشی را دارند مهم است که رنگ های حاصل از نقاشی با گواش به صورت مات هستند و نباید از آنها انتظار رنگ‌های درخشان را داشت. امروزه نوع جدیدی از انواع گواش ها با نام گواش اکریلیک به بازار آمده است که بر پایه چسب است و دارای رنگهای اکریلیک می‌باشد. این مسئله باعث شده است که چون در برابر رطوبت و آب مقاومت پیدا می‌کند اقبال بیشتری از هنرمندان نیز به این سمت بیاید.

تکنیک گواش

۶. پاستل

به مجموعه رنگدانه های پودری خالصی گفته می‌شود که با چسب ترکیب شده اند. محبوبیت پاستل ها از قرن ۱۶ به بعد آغاز شد و در سه نوع پاستل گچی، روغنی و مداد پاستلی موجود است. پاستل ها به دلیل ماهیتی که دارند و ترکیب رنگ آنها تنها در سطح کار قابل انجام است طیف رنگی بسیار زیادی دارند.
مداد پاستلی ها دارای رنگ های خالص و عمیق هستند که به دلیل استوانه‌ای که اطراف مغز پاستلی را احاطه کرده است دست هنرمند در حین کار آلوده نمی شود و این یکی از مهم‌ترین مزایای مداد پاستل است. پاستل های روغنی نیز از موم ترکیب شده با رنگدانه به دست آمده‌اند. به همین دلیل حالت چرب و روغنی به خود گرفته است. پاستل های گچی نیز دارای بافت مخملی هستند که به صورت شمش مکعبی یا مدادی در بازار موجودند.

در انتخاب تکنیک نقاشی با پاستل توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که؛ آثاری که با پاستل آماده می‌شود خیلی زود کثیف و لکه دار می گردند و در مقابل نور و رطوبت از بین می‌روند و مقاومتی ندارند به همین دلیل استفاده از فیکساتور یا قابهای با شیشه، محافظ خوبی برای آثار هنری خلق شده به وسیله انواع پاستل است.

تکنیک پاستل گچی

۷. دیجیتال

با رشد و پیشرفت روز افزون صنعت و تکنولوژی در زندگی امروزی جوامع بشری هنر نقاشی به عنوان جزء جدانشدنی زندگی هنرمندان نیز متناسب با رشد تکنولوژی پیشرفت کرده و در تکنیک نقاشی دیجیتال می توانید از طریق قلم مو دیجیتال یا موس بر روی سطح تبلت یا کامپیوتر انواع سبک ها و تکنیک های نقاشی را با خیال راحت اجرا کنید و از آن لذت ببرید. چرا که در نقاشی دیجیتال می توانید بارها و بارها کار خود را اصلاح نمایید و تغییر دهید. همچنین نیازی نیست تا زمان زیادی را برای خشک شدن رنگ ها اختصاص دهید یا راه های مختلف را برای محافظت از کارتان امتحان کنید. شما می توانید از طریق آثاری که توسط رایانه خلق می کنید انواع مختلفی از تکنیکهای نقاشی مانند آبرنگ، اکریلیک، پاستل، مداد رنگی و غیره را تجربه کنید.تکنیک نقاشی دیجیتال

۸. مداد رنگی

از جذاب‌ترین خرید های دوران کودکی که لذت آن هنوز در ذهن هر یک از ما جای دارد خرید مداد رنگی است. مداد رنگی به عنوان اولین همراهان یک علاقه‌مند به نقاشی از کودکی باعث افزایش تمرکز، خلاقیت، هوش و غیره کودکان می شود. مداد رنگی ها در دو دسته حرفه‌ای و مبتدی تقسیم می‌شوند. مداد رنگی های مبتدی مخصوص کودکان و مدارس است و حرفه ای ها با سبک های نقاشی مختلف به ترکیب انواع رنگ های مداد رنگی و نقاشی می پردازند. در مداد رنگی رنگ ها بر پایه موم یا روغن هستند که توسط محفظه استوانه ای چوبی احاطه شده اند. در تکنیک نقاشی با مداد رنگی به دلیل اینکه توان ترکیب بالایی در رنگ ها وجود دارد و از طرف دیگر استفاده از مداد رنگی آسان و بدون دغدغه انجام می‌شود و قابلیت استفاده از مداد رنگی در انواع طراحی و نقاشی ها موجود می باشد سبب شده تا تکنیک نقاشی با مداد رنگی محبوبیت زیادی در بین هنرمندان داشته باشد.تکنیک مداد رنگی

اکنون که با تکنیک‌های مختلف نقاشی آشنا شدید و دانستید که مواد و ابزار و حرکات دست هنرمند است که نوع تکنیک را مشخص میکند بهتر می توانید تکنیک مورد علاقه خود را انتخاب کنید و بر اساس آن به تمرین و افزایش مهارت خود بپردازید. اما باید این مسئله را حتما مورد توجه قرار دهید که چیزی مانند ممارست و تلاش و تمرین های پی در پی شما را در رسیدن به اهداف تان کمک نمی کند.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب سایه روشن برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام فروشگاه سایه روشن و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به گروه سایه روشن تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.